fbpx

Een website bouwen die écht bij je past in 5 stappen

Een nieuwe website, waar begin je?

Je bent al een tijdje ondernemer en je hebt de afgelopen tijd een aantal behoorlijke veranderingen doorgemaakt. Hierdoor ben je iets anders naar je bedrijf gaan kijken en je merkt dat je huidige website niet helemaal meer aansluit. Je wilt iets nieuws. Maar hoe ga je te werk? Hoe zorg je ervoor dat je niet continu aan het aanpassen en veranderen blijft; dat je echt tevreden bent met wat er staat?

5 stappen voor een website die écht bij je past

Of je nu zelf een nieuwe website wilt bouwen, dit samen met een expert wilt doen, of een website laat bouwen, het is altijd waardevol om vooraf zelf de volgende 5 stappen te doorlopen. Zo weet je zeker dat je nieuwe website 100% matcht bij je nieuwe stappen!

1. Get down to the core

Zorg dat je helemaal helder hebt wat je doet met je business: wat bied je aan? wie is je doelgroep? welke problemen los je op voor je (potentiële) klanten? wat is je visie en je missie? wat zijn jouw kernwaarden als ondernemer en wat merkt jouw klant hiervan?
Door jouw business blueprint voor jezelf op orde te hebben, creëer je een duidelijke richting voor jezelf én voor je website.

2. Denk aan je (personal) branding

Bij stap 1 heb je al uitgebreid nagedacht over je business blueprint. Wat maakt jou, jóu? Wat is jouw volledige potentieel? En hoe zorg je dat dit overkomt naar je klant. Júist ook in de kleuren die je gebruikt en de huisstijl. Ik raad mijn klanten altijd aan om eerst te kijken naar je kernwaarden: is één van je (liefst maximaal 5) kernwaarden ‘vertrouwen’? Kijk dan naar de psychologie van kleuren en vind een kleur die vertrouwen uitstraalt. In dit geval blauw. En ja, er zijn 1000 tinten blauw, daarin kun je uitkiezen wat goed bij je past. Door op die manier van binnen naar buiten te kijken naar je huisstijl, creëer je een personal brand die écht weerspiegelt wie jij bent.

3. Vraag jezelf af wat het doel is van je website

Wat wil je dat je klant doet, denkt en voelt bij het bezoeken van je website? Er zijn zoveel mogelijkheden en toch blijven veel ondernemers binnen de lijntjes kleuren waardoor je website er niet echt uitspringt. Want jóuw website moet jóuw volledige potentieel uitstralen. Met je website claim je jouw eigen online plek. Natuurlijk, een website heeft een aantal basis-elementen zoals een contact-optie, maar wat wil je daadwerkelijk dat jouw klant ervaart? Het is bijvoorbeeld belangrijk om herkenning te scheppen; dat je klanten het gevoel hebben dat je tegen hén praat. Of om sfeer te laten proeven. Maar dit alles hangt helemaal af van de uitkomst van stap 1.

4. Denk aan de functionaliteiten en kies een platform

Welke functionaliteiten moet jouw website hebben? Als je de vragen bij stap 3 hebt beantwoord, kun je makkelijker bepalen aan welke technische eisen jouw website moet voldoen: moet er een contactformulier komen, een mogelijkheid om een afspraak in te plannen in je agenda, wil je een mailsysteem koppelen, wil je mensen iets laten downloaden, een webshop, een twee-talige website? The sky is the limit en dit zijn slechts een paar simpele voorbeelden. Op basis van je wensenlijstje kun je vervolgens een platform kiezen waar je de website wilt ‘bouwen’. Naast WordPress heb je nog vele andere opties zoals SquareSpace, Wix en andere website builders. Zelf werk ik altijd met WordPress omdat dit een open-source platform is, waardoor er standaard veel meer mogelijkheden zijn qua technische functionaliteiten en custom vormgeving. Een goed thema voor op WordPress is bijvoorbeeld Divi, waarmee je aan de voorkant kunt bouwen. Het werkt simpel en biedt veel opties!

5. Schrijf je verhaal en bepaal je opbouw

Als je alle stappen hiervoor hebt doorlopen en je website Blaauwdruk helder hebt, start je met het schrijven van je verhaal. Bepaal wat je wilt vertellen op je website en zorg dat jouw unieke talenten juist doorvertaald worden op je website. Denk hier ook na over de pagina’s die je wilt laten terugkomen op je website. Hierbij kun je denken aan ‘home’, ‘over-mij’, ‘contact’, ‘blog’, ‘aanbod’, en een aparte pagina per product of dienst. Kijk vooral ook eens rond bij andere websites die je inspireren!

Je website Blaauwdruk als startpunt voor het claimen van je online plek

Door de bovenstaande stappen te doorlopen creëer je jouw unieke website Blaauwdruk. Dit is één van de eerste onderdelen in het Claim Je Online Plek traject en vormt de basis voor de realisatie van je website tijdens de 2-daagse. Je kunt ook het website Blaauwdruk template aanschaffen zodat je alles in één overzicht hebt en je daarna praktisch aan de slag kunt met het realiseren van je website; ofwel zelf ofwel met mij tijdens de 2-daagse!

Succes met het ontwikkelen van je blueprint. Heb je vragen? Laat het me gerust weten. Ik help je er graag bij.

Samen bouwen aan je nieuwe website?

Wil je 2 dagen samen met mij aan de slag met jouw website? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek.